10 gode råd til markedsføring på Facebook

1. Brug opslag med links for at føre brugere til dit website

Opslag med links har et større område, der kan klikkes på, hvilket hjælper med at føre brugere til dit website.

  • I delingsværktøjet på din virksomhedsside, skal du indtaste det website, som ønsker folk skal lande på, når de trykker på dit opslag. Herefter trykker du “enter”, og dit opslag har nu et aktivt link tilknyttet. (Linket i opslaget vil stadig være aktivt, selvom du fjerner det fra delingsværtøjet. Det ser også bedst ud rent visuelt.)
  •  Overskrift, beskrivelse og billede tages fra den URL du indtastede, men du kan stadig nemt og enkelt redigere, samt tilføje og fjerne tekst og billede fra dit opslag.

2. Brug engagerende billeder og videoer

Brug billeder eller videoer, der er værdiskabende for dine kunder. Disse får mere opmærksomhed, og er med til at få din virksomhed eller din besked, til at skille sig ud i folks Newsfeed.

Livsstilsbilleder er altid engagerende. Del billeder af dine produkter eller eventuelt billeder af dine kunder, som nyder godt af dine produkter. Det giver troværdighed, og det giver kunderne noget konkret og forhold sig til. Korte og præcise opslag får bedre modtagelse. Prøv at holde på på maks. 200 tegn, når du laver et opslag.

3. Opfordre til samtale

Opfordre din målgruppe til at dele deres tanker med dig, og om at komme med feedback på dine produkter og tjenester. Det er en god måde at få dine kunder til at føle sig værdsat, ved at du viser interesse i deres holdninger. Samtidig kan det være med til at forbedre din virksomhed.

Slå indhold op på din virksomhedsside, der viser at du tager din kundernes feedback til dig, og op til overvejelse. Dette kan være med til at opbygge kundeloyalitet, og ydermere vise at du værdsætter deres idéer og tanker.

4. Sørg for at lave eksklusive rabatter og kampagner

Sørg for at lave nogle ekstra gode tilbud, og fordele til dine kunder. Dette kan være med til at fastholde deres interesse, samt øge onlinesalget. Husk at opfordre til handling, samt tilknytte links til de mest relevante sider på dit website.

Skab bedre interaktion med dine kampagner, ved tydeligt at opfordre til handling. Tilføj oplysninger om indløsning af disse kampagner, samt hvor denne slutter, så der skabes en fornemmelse af at der skal handles hurtigt.

5. Giv adgang til eksklusive oplysninger

Husk dine følgere. Beløn dem, og øg loyaliteten og dit onlinesalg, ved at give dem eksklusive oplysninger. Få dem til at føle sig specielle ved at dele eksklusive produktnyheder, konkurrencer og begivenheder.

6. Rettidighed

Rettidighed er et nøgleord. Der er langt større sandsynlighed for, at din målgruppe vil interagere med dit opslag, hvis det er noget, de kan relatere sig til, og noget der ligger øverst i deres bevidsthed. Konkrete eksempler kan f.eks. være aktuelle begivenheder eller jul.

Rettidighed er også rigtig vigtigt, når du svarer på kommentarer til dine opslag. Jo hurtigere du svarer, jo større sandsynlighed er der for, at dine følgere vil interagere med dig fremover.

7. Planlæg en emne-kalender

Den nemmeste måde at holde jævnlig kontakt med din følgere på, er ved at skabe en kalender over idéer til emner, du gerne vil snakke om. Denne kunne deles op i et nyt emne hver uge eksempelvis.

En emne-kalender vil ikke kun hjælpe dig til at lave opslag på din virksomhedsside mere regelmæssigt, men vil også sikre, at det indhold du slår op er veltilrettelagt, interessant, aktuelt og at du ikke gå glip af større virksomhedsbegivenheder og nyheder. Definer selv dit interval af opslag, så det passer til dig, din virksomhed og fremfor alt din målgruppe.

8. Planlæg dine opslag

At holde sin virksomhedsside up-to-date, kan være en tidsrøver af en anden verden. For spare spare tid og for at tilrettelægge din tid bedre, kan du med fordel planlægge dine opslag frem i tiden. Du kan planlægge kommende begivenheder og tilbud, så de ligger klar til dig, når tiden er inde.

Du kan planlægge dine opslag frem i tiden, ved blot at klikke på urikonet nederst til venstre i delingsværktøjet.

9. Målret dine opslag

Hvis dine opslag er beregnet til en bestemt gruppe af dine følgere. Det kan eksempelvis være, du kun vil ramme én bestemt aldersgruppe, ud af dine følgere. Dette gøres ved at klikke på målretningsikonet nederst til venstre i delingsværktøjet, og vælge “Tilføj målretning”. Herunder vil du have mulighed for at målrette dine opslag mod køn, civilstand, uddannelse, interesser, alder, placering og sprog.

10. Gennemgå dine opslags resultater
Brug funktionen “Indblik” jævnligt for at forstå, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. På den måde kan du sørge for at dine opslag er relevante og engagerende. “Indblik” kan hjælpe dig, så du bedre kan forstå din målgruppe, og hvilke former for indhold der interesserer dem.